BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, July 24, 2009

kebajikan warga terpinggir

tadi aku tgk u-wartawan kat astro awani.selalu terlepas tp dpt gak tgk ulangannya.huhu..td isu yg dibincangkan adlh mengenai kebajikan warga terpinggir.hmmm..ms mula2 tgk topic ni kat facebook u-wartawan, aku confuse, siapa glgn warga terpinggir yg dimksdkan?they can be warga tua, papa kedana, mentally ill patients, OKU n etc??? dlm topic ni yg dibincangkan adalh warga terpinggir golongan pesakit mental...hmm..menarik utk dibincangkan n dikaji. panel jemputan adlh dr Malaysian Care. bdn NGO yg amat aktif dlm isu2 kebajikan xkira golongan mana. aku pernah deal dgn dorang masa nak carikan penempatan pt HIV yg aku in charge ms aku praktikal kat PPUM. volunteers dorang very committed n yg sedikit kecewanya most of them are Christiant.hmm..

k, lah, aku bkn nak ckp psl dorang, aku nak ckp psl golongan terpinggir ni. ada komen/pendapat td yg aku rasa bernas dan x bernasnya.ye lah, may b yg bg pendapat bkn org2 dr bidang social sciences or more specific social work. td ada someone yg bg pendapat utk tempatkan pesakit2 mental di 1 kwsn atau 1 perkampungan yg semuanya adlh pt mental. nmpk mcm boleh diterima pakai tp kita kena tgk dr pelbagai sudut.may b hal ini boleh diaplikasikan ms zmn sblm merdeka.tp zmn skrg kite sdg menuju ke arah 'mengkomunitikan masyarakat' yakni, komuniti terlibat sama dlm membantu glgn terpinggir spt mereka. jika kita tempatkan mereka di 1 tempat atau institusi, adakah masyarakat akan sedar akn tggjwb masing2? cthnya dgn menghantar org tua ke institusi penjagaan warga tua. tren skrg, semakin ramai yg menghantar ibu bapa mereka ke tmpt2 sedemikian. tetapi, adakah dgn cara ini, anak2 boleh sedar ngan tggjwb mereka??? rasanya, anak2 akan lps tgn je (na'uzubillah). sbb itu negara2 maju spt jepun, UK, aussie n USA, mereka tdk menggalakkan lagi 'INSTITUSI' ini. dan di sana telah wujud community care policy. dan kite sedikit demi sedikit sdg menuju ke arah itu. cth terbaik setakat ini adlah Pusat Pemulihan Dlm Komuniti (PDK) yg diuruskan oleh komuniti setempat khusus utk OKU. konsep ini kite bljr dr Jepun dan dipantau oleh JKM.

mmg x dpt dinafikan terdapatnya kekurangan di PDK sbb kekurangan tenaga pengajar utk melatih OKU spt kanak2 ADHD dsbgnya, tetapi konsep sebeginilah yg secara x lgsg membantu komuniti lain yg tidak mempunyai anggota keluarga OKU utk sedar ttg keperluan OKU, menggalakkan integration, destigmatization, mengurangkan dependency OKU kpd penjaga, mengembalikan OKU kpd masyarakat dan memulihkan kefungsian sosial OKU dan keluarga mereka. jika kita amati konsep ini dr semasa ke semasa, kite dpt lihat kesedaran masyarakat Malaysia ttg OKU ini, baik dr segi kemudahan mereka, insentif, bantuan dll. 1 perkara yg aku dpt tgk adalah dr segi Akta dimana Akta OKU diwujudkan pd thn 2008. nah, ini menunjukkan bhawa kita dh sedar kehadiran mereka dlm masy kite.

so, aku menghrpkan agar akan wujud lg akta2 lain yg lebih spesifik utk golongan wrga terpinggir ni. mcm aku terutamanya lebih berminat dgn social health care n community care policy yakni aku melihat keperluannya policy ini di malaysia dgn peningkatan glgn2 ini terutama glgn pesakit kronik spt stroke, injury (SCI) n cancers. yg mana glgn pt ini memerlukan penjagaan rapi yg berterusan di rumah. keluarga yg menjaga pt ini memerlukan kerjasama atau bantuan sosial drpd komuniti setempat spya dpt mengembalikan pt kpd masyarakat. bknnya tohmahan, segregation, isolation yg mereka mahukan. :)

0 comments: