BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, July 12, 2009

my first entry


salam ols...
this is my first entry of my Ph.D journey.walaupun dah 6 bulan berstatus pelajar UM, baru sekarang aku rasa teringin nak berblog dan mencatat setiap apa yg berlaku throughout my journey to get 'Dr'.semuanya bermula 2 ari yg lalu around 5 am after i ve finished writing and study (as usual lah kan), aku terjumpa one blog pasal perjalanan PhD one woman yg penuh dengan warna warni n aku rasa seronok baca. so, i thought, why not if i do the same? at least, after this, aku boleh baca n jdkan kenangan.:)

how should i start? hmm..may be i can share about myself.hehe..nothing special but i really thanks Allah for what He has given to me.i nevr thought that can reach up to this level.aku ni bukan le pelajar yg 'ceghodik' tp aku tahu aku org yg rajin (kiki). aku akan tetapkan matlamat setiap apa yg aku lakukan. cthnya masa aku SPM, aku target utk dpt 1st grade below 10 agg and ALHAMDULILLAH, i ve achieved.then, aku dpt belajar kat U yg aku impikan sejak aku drjh 3 iatu UIAM.bunyi mcm bgs je aku kan, drjh 3 dh tau U apa yg die nak masuk.haha

aku grad UIAM thn 2004 dgn pointer yg x leh bgs pun tp aku ada semangat nak bljr lagi after one tragic incident (x perlulah nak igt lagi). ALHAMDULILLAH, aku diterima bljr di UKM Cheras dlm bidang Medical Social Work. aku pun ms mula2 apply x tau sgt psl bidang ni, tp aku terigt masa aku bljr kat UIAM ada subjek Health Psychology yg aku amik dgn my fav Lecturer (AP Dr Haryati Shahrima). ms kat kelas ni, Dr aku pernah ckp psl bidang ni, then aku dah start sikit2 suke psl health.so, bole ada twrn dlm bidang ni, aku pun terus apply.nak diterima pun kena ada interview gak tau.interview was Ok.

after 2 years in this course aku btl2 jth cinta ngan med social work.really challenging n enjoyable. i dont know why but i could feel it's satisfaction after helping others. a few weeks before VIVA (nov 2006) aku diterima keje ngan NGO which is Malaysian Mental Health Association (MMHA) sbg Mental Health Officer. kat situ x lama..ada le dlm 7-8 bln then aku ditawarkan pula ke UKM which is my present work. aku pun mula2 x caya gak tp aku percaya akan ketentuannya.ALLAH dah tentukan rezeki utk kita sama ada cepat atau lambat. mmg aku ada cita2 jd pensyarah tp aku betul2 x sangka yg aku leh dpt dlm usia 26 thn.

salah 1 syarat terima keje kat UKM, yg aku mesti sambung bljr PhD dlm tempoh 5 thn selepas lapor diri. semua akan ditanggung, elaun diberi n gaji jalan. ni dibawah Skim SLAB/SLAI. after 1 1/2 yrs aku keje, ALHAMDULILLAH, aku dh pun bergelar pelajar PhD di UM. niat di hati mmg le nak bljr overseas, tp setelah mcm2 hal yg berlaku n masa nak ujung thn lps, ekonomi dh mula merosot, KPT lak dh ckp nak cut off hantar students ke overseas thn ni khususnya bg bdg2 non critical, so aku pun decided terima bljr kat UM.walaupun masa tu aku sbnrnya tgh tgu offer letter dr Queensland University, Australia. mmg dlm dilema gak masa nak made a decision, byk kali aku call KPT n unit cuti belajar UKM untuk minta pendapat. yg last sekali dorang ckp, kalu u dpt offer letter dr UQ cpt n mulakan pengajian dlm thn 2008 gak, dorang boleh terima.masa tu air mata dh x tau brp kali kuar. mana le nk sempat, masa tu dh ujung bln 10, sdgkan aku br je submit application kat UQ n plg cepat aku dpt terima pun mid of jan 2009. tp aku bersyukur diberi kekuatan n x lps berdoa minta petunjuk.tu yg aku nekad, sambung gak kat local U.lagi pun, aku pikir lagi lama aku kat UKM lg rasa rendah dri, yelah kite ni insan kerdil yg x der Phd, org pun x pndag.huhu.seperkara lg, aku ada target utk abiskan PhD by age of 30.amin amin amin. doakan daku.

so, 31/12/08 adalah ari pertama aku di UM.betul2 aku pilih ujung thn, sng nak igt sejarah diri.hehe..dan dlm tempoh aku bljr, lbh kurang dlm bln 2 2009, aku dpt offer letter UQ utk mulakan pengajian.uwa!!!sedih tau.tp apa nk buat, contract dh di sign n aku mmg x leh tukar U melainkan wat attachment or conference kat overseas. bkn le aku nak bangga kan overseas universities, tp itu keperluan utk kite memerhati kejayaan mereka dlm bidang soc work n bw balik ilmu tu ke negara kite. x per lah, setiap yg berlaku pasti ada HIKMAHnya kan.aku percaya dgn HIKMAHNYA.

orait..nti aku akan sambung lagi. smg blog ni jd perangsang utk aku terus menulis n menulis. aku sisipkan my family pix yg menjadi perangsang utama idup aku selama ni. :)

0 comments: